Pages

Photobucket

Friday, January 22, 2010

10 Surah Al-Quran Untuk Amalan

Assalamualaikum wbt.
Salam Jumaat buat semua..semoga apa yang kita lakukan hari ini akan diberkati olehNya.

Dibawah ini ada 10 surah untuk kita amalkan yang mana terdapat bermacam-macan kelebihan. Mungkin kita boleh kongsikan demi manfaat bersama..insyaAllah

10 SURAH YANG MUJARAB DARI NABI MUHAMMAD SAW.

1. SURAH AL-FATIHAH

Amalkan membaca surah Al-Fatihah sebelum tidur diikuti dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak 3 kali, surah Al-Falaq dan surah An-Nas. InsyaAllah akan aman tenteran dan akan jauh dari gangguan syaitan. Dianjurkan juga membaca surah ini sebanyak 44 kali untuk mengubati sakit mata, perut, gigi dan lain-lain dengan izin Allah swt.

Untuk mencegah kemarahan Allah, bacalah surah ini sebanyak 17 kali sehari iaitu dengan mengerjakan solat 5 waktu.

2. SURAH YAASIN

Telah bersabda rasulullah saw, sesungguhnya bagi setiap sesuatu itu ada hati, dan hati Al-Quran ialah Surah Yaasin. Sesiapa yang membaca surah Yaasin, nescaya ditulis oleh Allah pahala menyamai sepuluh kali membaca Al-Quran seluruhnya . (hadis riwayat At-Tarmizi dari Anas r.a)

Rasulullah saw juga bersabda, surah Yaasin dinamakan dalam kitab Taurat dengan sebutan At-Mu'ammah (yang umum), yang mengumumkan pembacanya dengan kebaikan dunia dan akhirat, menanggung segala bala baik dari kesusahan di dunia mahupun akhirat. Pembaca juga akan dilindungi dari setiap keburukan dan kejahatan serta segala hajat dan kemahuan akan Allah kabulkan. Jika dibaca dalam satu malam semata-mata mengharapkan keredhaan Allah, nescaya Allah akn mengampunkan dosanya. (hadis riwayat Malik, Ibnu Sunni dan Ibnu Hibban)

Surah Yaasin ini juga jika diamalkan, akan terselamatlah kita dari kehausan di hari kiamat.

3. SURAH AD-DUKHAN

Dibaca sekali pada malam Jumaat agar kita terselamat dari huru-hara di Padang Mahsyar.

4. SURAH AL-WAQI'AH

Menurut beberapa hadis rasulullah saw, mereka yang mengamalkan surah ini pada tiap-tiap malam, insyaAllah tidak akan merasai kepapaan. Mereka yang membacanya sebagai wirid, insyaAllah akan memperoleh lesenangan selama-lamanya. Mereka yang membacanya sebanyak 14 kali selepas solat asar, insyaAllah akan dikurniakan dengan rezeki yang banyak.

5. SURAH AL-KHAUTHAR

Sesiapa yang mengamalkan surah ini sebanyak 1000, maka Allah swt akan memakbulkan hajatnya termasuk rezeki dan kenaikan pangkat. Sesiapa yang membaca 1000 kali juga selepas solat isyak hingga dia tertidur, insyaAllah dia dapat melihat rasulullah saw dalam tidurnya.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment