Pages

Thursday, March 31, 2011

Aku Nak Kawen!!!

AKU tahu, kau sendirian
berhajatkan teman
AKU ciptakan dari jenismu
agar kau berasa tenteram

*****

Hujan takdak, ribut tak mai, guruh tak berdentum..tiba-tiba tajuk penuh kontroversi. Eh..eh, kenapa ceq cakap utara ni. Haha..layan jelahh. Tajuk je yang kontroversi, harapnya tiadalah spekulasi. Bukan juga untuk menimbulkan sensasi tapi hanya ingin mengubah persepsi.

"Aku tak sabar nak kawen" luah seorang teman kepada teman baiknya.

"Gatal kau ye" balas temannya.

Atau...

"Mak, kalau orang nak kahwin, mak bagi tak? tanya seorang anak kepada ibunya.

"Haa..jangan nak menggatal. Belajar dulu sampai habis tu" keras amaran seorang ibu.

Inilah fenomena yang kerap berlaku.

Asal keluar dari mulut perempuan nak cepat kahwin, kita labelkan dia gatallah, mianglah, tak sabarlah, tak malulah. Apa yang gatalnya nak dirikan masjid, nak hidupkan sunnah Rasulullah. Nak malu apanya kalau benda yang kita nak buat itu betul. Itu malu tak kena tempat tu.

Lainlah kalau yang asyik berkepit dengan lelaki bukan muhrim ke hulu ke hilir. Yang tu yang patut dikata gatal. Bukan setakat gatal, tapi tak malu, jenis muka tembok dan semua skalilah. Tapi orang kita dah anggap benda tu biasa dan tak perlu dimalukan. Hmmm..dunia dah tunggang terbalik.

Sepatutnya bila ada perempuan yang cakap dia tak sabar nak kahwin, kita kena beri galakan dan sokongan, ucap tahniah sebab dia nak buat pahala. Kita kena respect sebab dia bersedia nak pikul tanggungjawab yang bukan sedikit. Bukan label dia gatal. Tapi of course dia kena tahu dan faham apa makna perkahwinan itu dulu. Betulkan niat untuk berkahwin itu.

"Macam mana pula kalau perigi mencari timba? Bukan terhegeh-hegeh namanya tu" Ni satu lagi suara sumbang masyarakat kita. Come on lah, kalau benda lain nak sangat bebas, kena berfikiran terbukalah, jangan kolot sangatlah tapi untuk soal-soal macam ni, bukan setakat sempit malah tak terbuka langsung pemikiran kita.

Adat dan syariat, dua perkara yang berbeza. Jangan bersendikan adat tapi berpaksilah pada syariat. Kalau perigi mencari timba yang dipersoalkan, bukankah jalan keluarnya sudah tersedia? Gunalah tali (orang tengah) sebagai penghubungnya. Andai maruah yang dijaja, bukankah maruah masih terpelihara? Andai malu yang diperkata, bukankah sifat malu itu masih terjaga?

Memetik kata-kata seorang kakak "Kalau syariat mmbenarkan kenape nak malu? banyak lg perkara laen yang wajib di malukan tp orang perempuan skarang dah x malu..contohnya berpeleseran, mendedah aurat..itu yg wajib dimalukan" (credit to kak aai). Inilah silap orang kita. Yang ringan diberat-beratkan, yang berat diringankan. Masalah persepsi yang perlu diubah. Tibalah masanya untuk kita membebaskan diri daripada belenggu adat yang tak berpaksikan syariat.

*****
Adam yang kesunyian
lalu ALLAH ciptakan Hawa
sebagai peneman
dikala tangis dan tawa


Sunday, March 27, 2011

Amanah Buatmu

.: amanah buatmu :.

Pendahuluan

Amanah merupakan satu perkara yang sangat penting dalam kehidupan manusia. Ia menentukan masa hadapan sesebuah masyarakat. Semua peranan yang dimainkan oleh setiap individu berkisar di sekitar dengan amanah yang telah diletakkan ke atas dirinya. Manusia tidak boleh melepaskan dirinya dari menunaikan amanah yang telah dibebankan kepadanya oleh kehendak-kehendak kehidupan. Salah satu daripadanya ialah urusan-urusan pentadbiran yang merupakan satu urusan yang mesti dipelihara dan dikawal tanpa dicemari oleh unsure-unsur yang merosakkan. Setiap orang adalah bertanggungjawab untuk memperbaiki sebarang kerosakan yang berlaku dalam urusan pentadbiran kerana ia merupakan satu amanah yang dipertanggungjawabkan kepadanya. Setiap orang mesti menunaikan amanah kepada tuhan, diri, keluarga, masyarakat dan negara.

Pengertian

Amanah berasal daripada perkataan arab - amanah, yang bermaksud tenteram, aman, selamat dan harmoni. Dalam pengertian nilai dan akhlak, amanah ialah menghargai kepercayaan orang lain terhadap diri seseorang dengan melaksanakan tuntutan yang terdapat dalam kepercayaan itu. Amanah dengan erti kata lain ialah tanggungjawab yang diterima oloh seseorang yang kepadanya diberikan kepercayaan bahawa ia dapat melaksanakannya sebagaimana yang dituntut, tanpa mengabaikannya. Apabila tanggungjawab itu ditunaikan dan kepercayaan yang diberikan itu dihargai, maka orang yang menerima dan melaksanakannya mendapati dirinya tenteram, aman, selamat dan harmoni. Amanah meliputi pelbagai lapangan, antaranya :
1. Amanah Terhadap Allah Dan Rasul
2. Amanah Terhadap Diri Sendiri
3. Amanah Terhadap Masyarakat Dan Perkhidmatan

1. Amanah Terhadap Allah Dan Rasul
Ia bermula daripada kedudukan manusia sebagai hamba Allah SWT. Dan fungsi sebagai khalifahNya. Tanggungjawab manusia sebagai hamba Allah ialah patuh, taat dan tunduk kepadaNya. Tanggungjawab manusia sebagai khalifah pula ialah membangun, memakmur dan melaksanakan islah di bumi ini mengikut kehendak dan tuntutan yang terkandung dalam syariat dan ajaranNya seperti yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

Kedudukan manusia sebagai hamba dan khalifah Allah dengan fungsinya untuk taat, patuh dan mengimarahkan bumi Allah ini ialah satu amanah yang mesti dilaksanakan sepenuhnya. Segala tuntutan agama dan kewajipan yang ditetapkan hendaklah dipikul dan dilaksanakan seperti yang dikehendaki tanpa lalai, ragu dan sambil lewa. Jika ini dilaksanakan, maka seseorang itu telah menunaikan amanahnya kepada Allah SWT sepertimana firmanNya :
Maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan RasulNya dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedangkan kamu mengetahui (salahnya).
[Al-Anfal : 27]

Segala pemberian dan nikmat Allah SWT hendaklah dimanfaatkan untuk kebaikan dan digunakan mengikut peraturan dan hukum yang telah ditetapkan. Apabila amanah Allah ini ditunaikan, maka manusia akan merasai ketenangan, kedamaian dan keselamatan jiwa yang tidak terhingga. Hilanglah kegelisahan dan kekacauan dalam dirinya. Sebuah organisasi dan masyarakat yang anggotanya menjaga, memelihara dan menghargai amanah Allah akan berada dalam suasana aman, tenteram dan penuh harmoni. Dengan itu produktiviti akan bertambah dan kebaikan akan berkembang.

Amanah terhadap Rasul ialah cabang daripada amanah terhadap Allah. Rasul menyampaikan segala ajaran Allah SWT dan menunjukkan bagaimana ajaran itu dilaksanakan. Rasulullah SAW telah menyediakan as-Sunnah dan Qudwah (ikutan). Ia merupakan amanah Rasulullah SAW kepada umatnya yang perlu dipelihara, dihargai serta dipatuhi.

Perkataan Rasulullah dalam bentuk perintah, nasihat dan saranan menjadi sunnahnya. Begitu juga perbuatan dan pengakuannya merupakan sunnah yang menjadi amanah untuk diterima dan dilaksanakan sebagai tanggungjawab yang dituntut. Patuh dan taat kepada Rasulullah SAW merupakan sebahagian daripada ketaatan dan kepatuhan kepada Allah SWT. Seseorang dianggap mengkhianati amanah Allah dan RasulNya jika kewajipan yang telah ditentukan, diabaikan. Begitu juga jika ia tidak memelihara ketinggian dan maruah agama Allah, tidak berjuang menegakkannya dan tidak berusaha untuk menghayatinya dengan penuh keimanan dan keyakinan.

2. Amanah Terhadap Diri Sendiri
Manusia dan segala anggotanya menjadi amanah Allah SWT. Akal, mata, telinga, kaki, tangan dan lain-lain anggota merupakan amanah Allah. Setiap diri kita mempunyai tanggungjawab dan kewajipan dari segi rohaniah dan juga lahiriah. Menjaga kebersihan , kesihatan diri dan memberikan hak-hak anggota tubuh badan merupakan sebahagian daripada amanah terhadap diri yang telah ditetapkan oleh Islam.

Kebersihan rohaniah dan memelihara anggota daripada digunakan untuk perkara yang dilarang oleh Allah SWT menjadi tanggungjawab dan tuntutan yang terkandung dalam pengertian amanah. Mata yang dikurniakan oleh Allah adalah amanah. Ia hendaklah digunakan untuk tujuan yang diredhai Allah dengan menghindarkannya daripada melihat perkara yang dilarang. Telinga hendaklah digunakan untuk tujuan yang baik dengan menghindarkannya daripada mendengar perkataan yang terlarang seperti mendengar umpatan.

Lidah menjadi amanah Allah. Ia hendaklah dijaga dan dipelihara daripada segala kejahatan. Lidah adalah lebih tajam daripada mata pedang. Jika disalahgunakan ia amat berbahaya kepada diri dan masyarakat. Lidah yang tidak dijaga akan menjadi pembawa fitnah yang boleh merosakkan hidup dan membinasakan diri sendiri. Oleh itu, semua anggota tubuh badan dan pancaindera merupakan amanah Allah kepada manusia yang perlu dijaga dan dipelihara dengan cara memanfaatkannya untuk tujuan yang diredhai Allah.

3. Amanah Terhadap Masyarakat Dan Perkhidmatan
Manusia merupakan makhluk bermasyarakat yang saling bergantung dan memerlukan antara satu sama lain. Tiada sesiapapun yang dapat memenuhi semua keperluannya tanpa pengantungan kepada orang lain. Penduduk kota yang memiliki pelbagai kemudahan memerlukan khidmat para petani dan nelayan untuk mendapatkan keperluannya seperti beras, sayuran dan ikan. Mereka memerlukan khidmat para penternak untuk mendapatkan daging.

Para peniaga memerlukan pelanggan manakala pengguna memerlukan khidmat peniaga. Para pemimpin memerlukan pengikut. Pengikut memerlukan bimbingan dan kepimpinan para pemimpin. Tegasnya, tiada siapa yang mampu hidup bersendirian, kerana manusia itu makhluk bermasyarakat. Setiap orang memerlukan perkhidmatan orang lain dan setiap yang dimiliki oleh seseorang bukanlah pemilikan yang mutlak, tetapi menjadi amanah yang terpaksa diserahkan kepada orang lain apabila tiba masanya. Penyerahan yang berlaku itu merupakan perkhidmatan dalam hubungan kemasyarakatan dan kehidupan yang memerlukan pergantungan antara satu dengan yang lain.

Apabila pergantungan itu diterjemahkan kepada perkhidmatan, bermakna setiap orang dipertanggungjawabkan untuk memberikan perkhidmatan kepada yang lain mengikut susunan dan kepentingan yang ditetapkandalam kehidupan bermasyarakat. Perkhidmatan yang dilaksanakan dengan jujur dan ikhlas dalam hubungan manusia bermasyarakat merupakan penghayatan amanah yang besar ertinya dalam hidup dan penghayatan beragama. Msyarakat bermula dengan perhubungan dan komunikasi antara manusia. Perhubungan dan komunikasi yang membentuk keluarga, kelompok, unit-unit masyarakat dan seterusnya ummah, bangsa dan negara.

Penutup

Oleh yang demikian, setiap yang bergelar manusia harus mengetahui, memahami seterusnya mengamalkan segala bentuk amanah yang telah diberikan dengan sebaik-baiknya samada amanah terhadap Allah dan Rasul, diri sendiri mahupun kepada masyarakat dan perkhidmatan kerana ia telah dipertanggungjawabkan, setiap tanggungjawab perlu dilunaskan agar tidak merosakkan penghidupan kita di dunia ini.

.:sumber

Saturday, March 19, 2011

Antara Dua Pilihan

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Lebih seminggu tidak menulis disini, terasa sedikit kekok untuk memulakannya. Menulis beberapa perkataan then padam balik. Tulis balik, padam lagi. Terasa ingin menulis namun tiada idea yang muncul. Bila idea datang, mood menulis pula tiada. Akhirnya membiarkan tanpa setinta bicara, sunyi dari berita.

picture: Azzariyat.Com

Begitulah hidup ini. Setiap waktu dihidang dengan pelbagai pilihan. Antara dua pilihan. Antara tiga pilihan. Antara seribu pilihan (erkk, banyak sangat ni :p ). Kadang-kadang Allah menguji kita dengan pilihan. Pilihan yang harus kita putuskan. Yang manakah yang terbaik. Yang mana harus diutamakan. Yang mana harus dipilih.

Ya, pilihan itu satu ujian. Ujian untuk menilai tahap keimanan hambaNya. Dalam membuat pilihan, adakah kita bersandar penuh padaNya? Atau adakah kita berpaksikan akal dan nafsu semata-mata? Dia memberi ujian Dia juga menyediakan jalan penyelesaiannya. Dalam membuat pilihan, kita boleh berdoa, istikharah, mengikut kata hati atau bisikan nafsu. Sekali lagi kita diberi pilihan. Bukankah kehidupan ini tidak lari daripada pilihan?

Antara A atau B
kiri atau kanan
hitam atau putih
kebaikan atau kemungkaran
halal atau haram
dosa atau pahala
kitalah yang memilihnya.



Dan pilihan kita yang terbesar adalah syurga atau neraka. Jika memilih syurga, maka ikutilah laluan yang betul untuk ke sana. Dan jika memilih neraka, maka anda bebas untuk melakukan apa sahaja. Ingatlah pilihan ini harus dibuat sekarang sebelum terlewat. Pilihan kita hari ini menentukan destinasi kita di Sana kelak.

p/s: Dalam membuat pilihan, pilihlah yang terbaik. Bukan terbaik untuk kepentingan diri tapi terbaik untuk iman kita. 

Thursday, March 10, 2011

Melodi Kehidupan

picture by DevianArt

Jika kau melihat embun di subuh hari
Itulah kehidupan
Sifatnya adalah kesementaraan cuma
Apabila terbitnya sang suria
maka keringlah ia

Jika kau melihat jalan yang bersimpang siur
Itulah kehidupan
Jika jalan kepalsuan dan kebinasaan
yang engkau pilih
Maka itulah akhir kehidupanmu

Jika kau melihat tabir usang yang pudar
 dan lusuh dimamah usia
Itulah kehidupan
Disebalik kelusuhan dan keusangan itu adalah kematian

Jika kau melihat musafir singgah berehat seketika
 dibawah pepohonan rendang
Itulah kau dalam suatu perjalanan yang panjang
Lalu persinggahan itulah kehidupanmu di dunia ini

......

Inilah hakikat kehidupan kita, sementara. Namun, kesementaraan ini memberi kesan besar bagi kehidupan kita yang abadi nanti. Setiap kealpaan dan kecuaian kita benar-benar akan menjadikan kita kesal dan menangis pada hari taubat tidak akan lagi diterima. Seharusnya kita banyak belajar dari hari-hari yang telah kita lalui dan seharusnya juga umur yang masih berbaki kita tempuhi dengan penuh pengharapan agar ianya benar-benar akan menjadi bekal untuk kita balaik kepada Allah swt. Setiap tahun yang bertambah menggambarkan kita semakin menghampiri kematian.
"Kamu adalah hari-hari yang terkumpul..apabila berlalu satu hari maka berlalulah sebahagian dari umur kamu" [Hassan Al-Basri]

Thursday, March 3, 2011

pi.es.em


penuh berliku~

~PSM mood~

Ya Allah..
 permudahkanlah jalanku
berikan aku kesabaran
pinjamkan aku kekuatan
agar aku tetap bertahan
untuk terus berjuang