Pages

Photobucket

Wednesday, July 28, 2010

MAAFKANLAH!

Berkata memang mudah namun melakukannya cukup sukar. Ya, memaafkan adalah sesuatu yang payah untuk dilakukan lebih-lebih lagi jika hati teruk terluka. Kadang-kadang, bertahun-tahun berlalu namun masih lagi sukar memberi kemaafan.

KEUTAMAAN MEMBERI KEMAAFAN

1) Sikap pemaaf merupakan ciri-ciri orang yang bertakwa.
"Dan segeralah kamu (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan daripada Tuhanmu dan (mendapat) syurga yang bidangnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa, iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, orang-orang yang menahan kemarahannya dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah)! Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara baik." (Ali Imran, 133-134)

2) Allah mengampunkan mereka dan menempatkan mereka di syurga.
"Dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu. Tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah)! Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani." (An-Nur, 22)

3) Allah mengasihi mereka yang pemaaf.
"(Orang yang bertakwa ialah) orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah)! Allah Mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara baik" ( Ali Imran, 134)

*****
~ berikanlah kemaafan~

MAAFKANLAH!

Sabda Rasulullah yang bermaksud:
"Orang yang paling gagah perkasa antara kalian semua adalah mereka yang dapat mengawal nafsunya di waktu marah dan orang yang paling sabar antara kamu semua adalah orang yang suka memaafkan kesalahan orang lain padahal dia mampu membalasnya" (Riwayat Ibn Abi al-Dunya dan al-Baihaqi dengan sanad yang daif)

Demi ketenangan jiwa, demi kebahagiaan hidup, maafkanlah mereka yang pernah menyakitimu.

No comments:

Post a Comment