Pages

Photobucket

Monday, July 19, 2010

Istikharah: Petunjuk DariNya

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Ilahi atas segala nikmat yang diberikan. Syukur kerana kita masih lagi dikurniakan nikmat yang teragung iaitu Islam dan Iman. Syukur kerana kita masih lagi diberi kesempatan untuk terus bernafas di bumi ini. Selagi nadi belum terhenti, selagi kaki melangkah berani, selagi jari masih menari, selagi jasad belum dikebumi, panjatkanlah kesyukuran padaNya atas segala nikmat dan anugerahNya. Ya Allah, terima kasih atas segala anugerahMu padaku.

---------

Dari Saad Bin Abi Waqas r.a. katanya Rasulullah SAW bersabda:

Di antara kebahagian anak Adam ialah solat Istikharah daripada Allah Taala dalam segala urusannya. - (Hadis 146 Mastika Hadis Jilid 2)

Solat istikharah ialah solat untuk meminta perkhabaran atau meminta petunjuk yang baik iaitu apabila kita menghadapi dua pilihan, atau ragu-ragu dalam mengambil keputusan. Umumnya, bila disebut sahaja solat istikharah kebanyakan di kalangan kita hanya terkenangkan ketika hendak memilih jodoh. Ia begitu sinonim sekali dalam membuat keputusan untuk memilih bakal teman hidup tidak kira bagi lelaki atau perempuan. Namun, istikharah tidaklah rigip kepada soal memilih pasangan semata-mata. Istikharah juga boleh dilakukan untuk perkara yang tidak dianggap terlalu besar atau penting seperti hendak membeli rumah, memilih kursus pengajian dan sebagainya.

Hadith dari Jabir bin Abdillah, dia berkata, ” Nabi saw pernah mengajarkan kepada kami beristhikarah dalam segala perkara sebagaimana baginda mengajarkan kepada kami surah dalam Al-Quran.

"Jika salah seorang di antara kalian bingung dalam menghadapi perkara, maka solatlah sebanyak dua rakaat selain solat wajb."

Kemudian, ucapkanlah:

Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah yang Maha Mengetahui segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui urusan ini (mohon hajat) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan hidupku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatkilah aku padanya dan seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (hajat) mendatangkan keburukan bagiku, pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan hidupku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah yang terbaik untukku serta berkatilah aku. Berikanlah kebaikan di mana saja aku berada dan jadikanlah aku ini orang yang redha atas ketentuanMu.  


Secara adatnya, solat istikharah dilakukan pada waktu malam yakni sebelum tidur. Tetapi dari segi syariatnya, solat istikharah boleh dilakukan sama ada siang atau malam, terutamanya bila hati terasa tenang. Sebaik-baik waktu untuk melakukan solat istikharah adalah pada 2/3 malam.

Dari segi hasilnya pula, tidaklah menjadi suatu kemestian di dalam istikharah bahawa seseorang itu mendapat melalui mimpi. Hakikatnya tanda istikharah boleh diperolehi dengan pelbagai cara seperti mimpi, gerak hati, ketenangan hati dan sebagainya.


Wallahua'lam.

---------

Ya Tuhan kami, berilah rahmat kepada kami dari sisiMu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini). - (Al-Kahfi 18:10)



No comments:

Post a Comment