Pages

Photobucket

Tuesday, February 2, 2010

Hujung Minggu Yang Hilang

Bismillahirahmannirahim
Segala puji hanyalah bagi Allah swt, tuhan sekalian alam. Salam dan selawat ke atas junjungan mulia, Muhammad Bin Abdullah, kekasih hati setiap mukmin.

Alhamdulillah, syukur padaMu Ya Allah atas segala nikmat yang Kau berikan. Nikmat kekuatan yang terutamanya. Tanpa nikmat ini, mungkin saya tidak mampu bertahan saat ini. Sungguh, saya lemah saat ini. Namun, saya masih boleh bertahan dan masih boleh berdiri lagi walaupun saya sendiri tidak pasti selama mana lagi saya mempu lakukannya.

Seminggu yang memenatkan, seminggu yang dijalani dengan rasa tertekan, seminggu yang penuh suka-duka dan seminggu yang bermacam-macam. Dan tidak boleh dinafikan, minggu lepas adalah minggu air mata. Mana tidaknya, hampir setiap hari air mata menitis. Pelbagai perkara yang membuatkan air mata sering berguguran. Yang bahagia, sedih, tertekan, terharu dan macam-macam perasaan lagi yang timbul yang menyebabkan air mata membasahi pipi.

Dan minggu ini pula adalah minggu yang genting. Minggu yang akan menyesakkan kepala dengan himpunan test. Lima test dalam masa satu minggu, bermula dengan semalam dan empat lagi pada hujung minggu ini. Alhamdulillah, berita baik yang diterima tadi sedikit sebanyak melegakan. Satu test akan ditunda ke minggu depan.

Memikirkan test, assignment, usrah dan bermacam-macam program membuatkan hati tidak tenteram. Semuanya serentak dan bertindih pada hujung minggu. Hujung minggu kini bukan lagi masa untuk berehat, untuk bersenang-senang di atas katil atau bergoyang kaki. Teringat kata-kata seorang sahabat " jangan fikir nak himpunkan kerja dan siapkan hujung minggu..kerana hujung minggu bukan milik kita lagi.."

Lumrah manusia, bila terlalu sibuk..mengeluh nakkan rehat, merungut tak cukup masa dan sebagainya tapi bila tak ada kerja..masa dibuang begitu sahaja. Aishh..bilalah nak buang perangai yang satu ni?

Hargailah setiap saat yang kita ada kerana masa tidak akan menunggu kita. Masa yang telah berlalu takkan kembali lagi. Semoga minggu ini dapat dilalui dengan baik..

Bisikan Hatiku:
Ya Allah, berikan aku kekuatan dalam menghadapi hari-hari mendatang..

No comments:

Post a Comment