Pages

Photobucket

Friday, February 25, 2011

Seminggu Yang Mencabar

La Tahzan..=)

Hari ini saya mampu menarik nafas lega. Lega bukan kerana segalanya telah selesai tetapi sekurang-kurangnya saya mempunyai waktu untuk diri sendiri. Namun, perjuangan saya masih panjang. Perjalanan hidup masih tiada nokhtahnya lagi. Dan mungkin yang sedang menanti hari esok lebih mencabar buat saya.

Dalam seminggu ini, saya benar-benar diuji. Segalanya berlaku serentak. Semuanya menuntut komitmen. Langkah saya longlai. Semangat saya terbang melayang. Hanya ‘ketensionan’ yang tergambar di wajah. Perasaan saya ketika itu hanya Allah saja yang tahu. Terasa ingin menangis, menjerit dan mengamuk saat itu.

Air mata tika itu usah dikata. Laju saja membasahi pipi. Namun, saya sebolehnya cuba menahan daripada dilihat oleh orang lain. Bukan kerana ego, bukan juga ingin menunjuk kuat tetapi saya tidak mahu mementingkan diri. Mereka disekeliling saya lebih besar ujiannya. Saya harus kuat agar mereka juga terus kuat. Hakikatnya, saya sangat lemah saat itu.

Keluhan demi keluhan dilepaskan. Penat, serabut dan tension. Hanya itu yang dirasakan. Ditambah dengan keadaan kesihatan yang kurang baik, saya hilang arah seketika. Tidur yang tidak cukup, test yang tidak berjawab (sekadar contengan dengan mencipta rumus sendiri ^_^) dan tiada langsung persediaan (study). Buat pertama kalinya untuk sem ini(sebelum ni pernah sekali dua..hehe), saya terponteng kelas. Diulangi, ‘ter’ponteng bukan sengaja ye =)

Alhamdulillah, hari ini keadaan kembali normal. Jiwa terasa lapang. Hati lebih tenang dan perasaan sedikit tenteram. Seketika, saya duduk sejenak, memuhasabah diri. Saat susah mahupun senang, ingatlah Allah. Saat sakit atau sihat, ingatlah Allah. Saat kaya ataupun miskin, ingatlah Allah. Saat demi saat, ingatlah Allah sentiasa. “Sesungguhnya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang.” Bila hati tenang, kerja yang susah menjadi senang. Beban yang berat terasa ringan. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment