Pages

Photobucket

Sunday, February 13, 2011

Politik & Revolusi

picture ~ deviantart by avedic

Dunia Politik

Bila menyebut politik, ramai yang akan terbayang UMNO, PAS, PKR dan yang seangkatan dengannya. Hakikatnya, itu pemahaman sempit. Politik bukan sekadar parti pembangkang atau kerajaan. Politik itu luas.

Saya juga pernah begitu. Sebut sahaja politik, fikiran terus berlegar ke arah itu. Politik itu kotor. Itu tanggapan saya dahulu. Kerana politik, manusia keji-mengeji, kata- mengata dan sebagainya. Kerana politik, manusia bermusuhan. Kerana politik, manusia mementingkan diri. Namun hari ini saya sedar, bukan politik yang kotor. Tetapi tangan-tangan manusia yang mengotorkannya.

Tanggungjawab

PRU-13 semakin hampir. Bilakah tarikhnya? Kita tunggu dan lihat nanti. Yang pasti, debarannya kian terasa. Debaran? Barangkali debaran untuk memilih siapa yang layak diangkat sebagai pemimpin =) InsyaAllah, jika dipanjangkan umur, pru-13 akan menjadi detik saya memangkah pemimpin pilihan hati. Siapa agaknya ye?

“Kalau tak mengundi, tak boleh ke?” saya pernah melontar soalan ini. Dan jawapan yang diterima “boleh, tapi kena menjawab di Sana kelak” atau “mana boleh, ia tanggungjawab kita untuk memilih pemimpin yang baik”

Mengundi itu tanggungjawab semua (bagi yang cukup umur je..). Kita bertanggungjawab memilih pemimpin yang amanah, yang mampu mentadbir negara, yang boleh memacu rakyat menuju redha Allah. Semuanya terletak ditangan kita. So, jadilah pengundi yang bijak!

Revolusi

Saya teringat komentar emak saya semasa pulang bercuti baru-baru ini.

“Tengok Mesir tu..tak suka pemerintah, rakyat terus gulingkan. Kalau kat Malaysia, pemimpin buat apa saja pun, rakyat tengok je”

“Kalau ada yang bertindak lebih sikit, terus kena tangkap” komen emak semasa menonton berita.

“Kalau bertindak ramai-ramai, penjara pun tak muat” balas adik saya. Saya yang mendengar, tersenyum dengan jawapan itu.

Turnisia dah berevolusi, Mesir juga, negara-negara Islam yang lain pun sedang ke arah itu...Malaysia, bila lagi?

Revolusi adalah perubahan. Perubahan dari buruk ke baik. Dari hitam ke putih. Dari belakang ke depan. Dari satu sisi, ke sisi yang lain.

Ya, Malaysia..bila lagi?

picture ~ deviantart by FuegoRojo

Bersedia

Pencetus sebuah revolusi adalah perubahan diri. Dan melakukan perubahan diri memerlukan sebuah persediaan.

Dan apa persediaan kita sebagai seorang mahasiswa? Buka mata dan lihatlah sekeliling kita. Api kehangatan pilihan raya kampus (PRK) semakin menyala-nyala. Apakah kita cakna padanya? Atau hanya menutup mata kerana bukan kita calonnya?

Sedar atau tidak, kita terlibat secara langsung dengannya. Kitalah yang akan memilih bakal pemimpin kita. Di tangan kitalah penentu segala yang akan berlaku. Jadi, bersediakah kita untuk memilih pemimpin yang terbaik? Pemimpin yang bukan sekadar mampu memimpin sebuah organisasi tetapi mampu juga membawa mereka di sekelilingnya mendekati Allah.

Untuk melahirkan pemimpin yang berjiwa besar, persediaan haruslah bermula dari sekarang. Bakat kepimpinan harus diasah dan digilap bermula dari bawah. Wahai mahasiswa-mahasiswa, kitalah pelapis generasi hari esok. Maka, persiapkanlah diri. Ayuh! Jalankan tanggungjawab dan jadilah insan yang cakna dan peka. Jadilah mahasiswa peduli!

No comments:

Post a Comment