Pages

Photobucket

Wednesday, November 16, 2011

Kita Tak Sama

Lama tidak meninggalkan coretan di teratak maya ini. Membiarkan sunyi tanpa sepatah kata. Nak dikatakan sibuk, macam tak sibuk sangat. Ada je masa terluang. Boleh lagi santai-santai baca novel, layan facebook dan relax. Tapi entahlah. Macam malas pula nak menulis akhir-akhir ni. Lebih suka menjenguk blog orang sambil mengutip mutiara-mutiara berharga sebagai bekalan kehidupan.

***

Kita berbeza tapi masih bersama ^^

Mereka minum Radix..saya minum nescafe 3 in 1
Mereka baca buku-buku tarbiyyah..saya layan novel cintan-cintun
Mereka sebati dengan usrah dan ceramah..saya kadang-kadang je dengar tazkirah
Mereka belek halaqah daily..saya belek harian metro (first2 bahagian hiburan..)
Mereka hafal tokoh-tokoh ulama..saya hanya tahu artis popular
Mereka berdegang-degung berbicara hal politik..saya cukup tak suka dengan politik
Dan mereka dengan hal mereka..saya dengan hal saya
Nyata, kami berbeza.

Mereka adalah mereka. Mereka bukan saya.
Saya adalah saya. Saya bukan mereka.
Dan saya tak mahu menjadi mereka!
Jangan mempersoalkan hak saya. Tapi, hormatilah perbezaan kita.
I respect you..so, please respect me too.

Tapi..
Tegurlah saya
Nasihatilah saya
Bimbinglah saya
Jika saya terpesong dari landasan syariat Allah
Jika cara saya bertentangan dengan ajaran Islam
Jika prinsip saya jelas salah dan sesat
Jika saya semakin jauh dariNya. 

Kita berbeza. Kita tak sama.
Tapi, kita berkongsi banyak perkara.
Kita berpijak di atas bumi yang satu.
Kita berdiri dibawah langit yang sama.
Kita hamba pada Dia Yang Esa.
Kita kembali pada Dia Yang Hakiki.

Maka, kita masih boleh bersama.
Biarpun tak sama. Walaupun kita berbeza.
Walau tak serupa, tak sehati sejiwa.
Kerana kita punya matlamat yang sama
Iaitu mencapai redhaNya.

No comments:

Post a Comment