Pages

Photobucket

Saturday, July 16, 2011

Nur Itu KasihNya

Alhamdulillah, hari ini baru saja selesai menonton nur kasih the movie. Err..bukan bersyukur kerana berjaya menonton sehingga tamat, bukan juga kerana dapat menyaksikan Adam dan Nur malah jauh sekali bukan kerana happy endingnya. Tapi bersyukur kerana dapat meluangkan masa bersama sahabat-sahabat. Alhamdulillah, hubungan yang jauh dapat dirapatkan dan yang sedia dekat makin dieratkan. 

 Ya Allah..kasihMu ku damba

“Bukan mudah untuk berubah”.

Angguk. Tiada siapa menafikan hakikat ini. Tapi suara-suara lain kedengaran.
“Untuk berubah tidaklah sesukar mengekalkan perubahan itu”.
Betul, berubah itu tidaklah susah tapi untuk kekal konsisten itu yang tersangat sukar. 

“Saya belum bersedia”. Skema jawapan yang sering diulang-ulang setiap kali persoalan bila nak berubah ditimbulkan.

“Saya tak nak hipokrit”. Wahh..nampak telus dan jujur je jawapan. “Saya tak nak berubah sebab manusia”. Sebaiknya begitu tapi kadang-kadang Allah temukan kita dengan seseorang yang mnejadi asbab titik tolak perubahan. Hidayah Allah itu datang dari pelbagai penjuru. Secara direct, melalui seseorang bahkan melalui makhluk lain sekalipun. Itu kuasaNya. Biarlah dikatakan hipokrit sekalipun asalkan kita berusaha berubah ke arah yang lebih baik. 

“Saya takut”. Jawapan yang meruntun jiwa. Saya takut perubahan ini tidak kekal lama, saya takut saya akan kembali seperti dulu, saya takut saya tidak mampu berdepan dengan ujian yang mendatang. Allah...dilema yang menjadi gelora di dalam jiwa. Antara mahu tapi bimbang. Sungguh, bukan senang untuk mengatasi perasaan itu.
Tapi amat menyedihkan jika alasan saya takut dengan persepsi masyarakat, takut memikirkan bagaimana penerimaan orang sekeliling terhadap kita kelak. 

Dan seribu satu lagi alasan yang boleh dicipta bila hati seolah-olah keras seperti batu. Nur kasihNya sentiasa mengetuk pintu hati namun hati yang beku itu sering menolaknya jauh. Ibarat hati batu kepala kayu. Oh..alangkah rugi manusia sebegitu! 

Saat nur hidayahNya menyapa, peluklah erat-erat agar ia tidak terlepas pergi. Bimbang tiada lagi kali kedua untuk kita. Mungkin hidayah yang dititipkanNya itu tidak akan kita perolehi lagi. Nur kasihNya yang tidak dikasihi dan dihargai, akhirnya kita yang rugi sendiri. 

Berubahlah ke arah kebaikan.
Berubahlah sekalipun payah.
Berubahlah untuk hidup yang lebih indah.
Berubahlah kerana itu tanda Dia masih sayangkan kita.
Berubahlah selagi belum terlambat.

No comments:

Post a Comment