Pages

Photobucket

Wednesday, May 18, 2011

Agar Musibah Menjadi Muhasabah


Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. PadaNya segala kekuatan dan kepadaNya jua disandar segala harapan.

Sahabat, kita adalah manusia yang sentiasa berada dalam pencarian. Terkadang kita teraba-raba dalam kegelapan. Terkadang ada cahaya yang datang menyuluh jalan, dan itulah yang kita namakan kehidupan. Carilah cahaya itu, cahaya yang terbit dari agama Ilahi.

Sahabat, perjuanganmu masih panjang dan berliku. Jika dalam benakmu tertanam keyakinan bahawa ada hamparan karpet merah dalam perjalanan hidup seorang penegak kebenaran, buanglah pemikiran itu jauh-jauh sehingga tidak terkesan lagi oleh pandangan mata.

Kita akan terus diasak dengan pelbagai cabaran, halangan dan penderitaan. Andai imanmu rapuh dan semangatnu terbang, tanyalah kembali dirimu sendiri. Apakah yang kamu santap untuk rohanimu? Sempurnakah ibadahmu? Ikhlaskah hatimu berdakwah dijalanNya? Kamu berada di jalan ini atas sebab Tuhan atau manusia? Soalan-soalan ini menagih jawapanmu.

Perjuangan menegakkan agama Allah menuntut pengorbanan. Cuba selak lembar sirah nabi. Betapa hebatnya dugaan yang ditempuh baginda saat ingin menyebarkan kebenaran Ilahi. Baginda dilempar najis, disakiti, dituduh gila dan pelbagai perkara buruk lagi. Apakah mungkin jalan yang kita tempuhi kini seteruk dan sedahsyat iru? Soal imanmu, soal bertalu-talu.

Namun beringatlah, fitnah sering dilemparkan pada manusia-manusia aneh seperti kita. Ya, aneh pada pandangan manusia yang tidak mengerti makna perjuangan. Namun, ingatlah juga bahawa cinta Allah tidak pernah mengecewakan. Langsung tidak mengecewakan, wahai sahabatku. Cukuplah ayat-ayat Allah yang menyembuhkan luka-luka perjuangan. Cukuplah hanya Allah bersama kita.

Jika dirimu dihimpit musibah, gunakanlah akal warasmu, tenang emosimu, teguh imanmu, agar ia menjadi muhasabah paling bermakna untuk kamu kecapi pengajarannya. Agar musibah menjadi muhasabah, agar gelisah bernilai ibadah.

“Dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan, mereka itu penghuni syurga. Mereka kekal di dalamnya.” [al-Baqarah: 82]

p/s: dipetik dari novel "Kuntum Cinta Di Taman Syurga" dan diedit agar mengikut kesesuaian situasi :-)

No comments:

Post a Comment