Pages

Photobucket

Saturday, March 19, 2011

Antara Dua Pilihan

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Lebih seminggu tidak menulis disini, terasa sedikit kekok untuk memulakannya. Menulis beberapa perkataan then padam balik. Tulis balik, padam lagi. Terasa ingin menulis namun tiada idea yang muncul. Bila idea datang, mood menulis pula tiada. Akhirnya membiarkan tanpa setinta bicara, sunyi dari berita.

picture: Azzariyat.Com

Begitulah hidup ini. Setiap waktu dihidang dengan pelbagai pilihan. Antara dua pilihan. Antara tiga pilihan. Antara seribu pilihan (erkk, banyak sangat ni :p ). Kadang-kadang Allah menguji kita dengan pilihan. Pilihan yang harus kita putuskan. Yang manakah yang terbaik. Yang mana harus diutamakan. Yang mana harus dipilih.

Ya, pilihan itu satu ujian. Ujian untuk menilai tahap keimanan hambaNya. Dalam membuat pilihan, adakah kita bersandar penuh padaNya? Atau adakah kita berpaksikan akal dan nafsu semata-mata? Dia memberi ujian Dia juga menyediakan jalan penyelesaiannya. Dalam membuat pilihan, kita boleh berdoa, istikharah, mengikut kata hati atau bisikan nafsu. Sekali lagi kita diberi pilihan. Bukankah kehidupan ini tidak lari daripada pilihan?

Antara A atau B
kiri atau kanan
hitam atau putih
kebaikan atau kemungkaran
halal atau haram
dosa atau pahala
kitalah yang memilihnya.



Dan pilihan kita yang terbesar adalah syurga atau neraka. Jika memilih syurga, maka ikutilah laluan yang betul untuk ke sana. Dan jika memilih neraka, maka anda bebas untuk melakukan apa sahaja. Ingatlah pilihan ini harus dibuat sekarang sebelum terlewat. Pilihan kita hari ini menentukan destinasi kita di Sana kelak.

p/s: Dalam membuat pilihan, pilihlah yang terbaik. Bukan terbaik untuk kepentingan diri tapi terbaik untuk iman kita. 

No comments:

Post a Comment