Pages

Photobucket

Sunday, January 9, 2011

Janji Yang Pasti

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah..selautan syukur hanya buatNya, Tuhan pemilik sekalian alam. Alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan untuk melihat dunia ini. Dia yang Maha Penyayang masih sudi memberi pinjam nyawa untuk kita meneruskan perjalanan sebelum kembali ke negeri abadi.

"Setiap yang bernyawa pasti merasai mati" [Ali Imran: 185]

Sehari dua ini, saya dikhabarkan dengan berita sedih. Keluarga dan saudara-mara sahabat saya telah kembali menghadap Ilahi. Malah, saya juga tidak terkecuali. Benarlah janji Allah, sesungguhnya setiap yang bernyawa pasti akan mati. Cuma bezanya cepat atau lambat sahaja. Dan kita juga akan menyusuli mereka.

Kata sahabat saya, ini adalah peringatan untuk kita yang masih hidup. Hari ini, keluarga kita, saudara-mara dan orang sekeliling kita tetapi esok lusa mungkin giliran kita pula. Dia memberi peringatan bahawa kematian semakin dekat dengan kita. Jadikan ini ikhtibar untuk kita lebih bersedia menghadapi saat kematian dan kembali menemui Pencipta kita. Mudah-mudahan kita kembali kepadaNya dalam keadaan yang terbaik serta dalam keadaan beriman.

UJIAN DARINYA

Kehilangan orang tersayang adalah salah satu bentuk ujian buat hamba-hambaNya. Siapa yang tidak sedih atas kehilangan orang tersayang? Namun, kita harus redha dengan segala ketentuanNya. Dia menguji sejauh mana keimanan hambaNya. Adakah kita redha atau sebaliknya.
"Apakah manusia itu mengira, Kami akan membiarkan mereka berkata: 'Kami telah beriman', sedangkan mereka belum diuji?" [Al-Ankabut: 2]

Kata-kata seorang nurse kepada ma saya; "tengok tu, anak dah meninggal pun dia tenang lagi" Balasnya, "saya redha, nurse". Bukan tidak sedih, bukan tidak menangis tetapi sajauh mana kita sayangkan seseorang, ingatlah Allah lebih lagi sayangkannya. Pesan nenek saya, "jangan layan sedih tu, kita pun akan ke Sana juga"

MATI ITU PASTI!

Kematian adalah suatu yang hak, yang benar, yang pasti dan akan dirasai oleh semua makhluk yang bernyawa. Selagi kita masih bernyawa, hargailah peluang itu. Sesungguhnya, dariNya kita datang dan kepadaNya jua kita pulang.

2 comments:

mentari senja said...

ya....semuanya pasti bahkan telah tertulis...
tabahlah hati..kita juga akan menyusul...

satu pintaku ya Allah , moga akhir hidup kami dlm cintaMu.....dan semoga kami dpertemukan kembali d negeri abadi kelak..saat yg lebih bahagia...amin..

Sutera_Iman said...

Amin..

betul..semuanya sudah tertulis. JanjiNya yang pasti..tidakkan terlewat atau awal walau sesaat.
yang telah pergi, iringilah dengan doa. kita yang masih hidup, teruskan kehidupan dan buatlah persediaan untuk menemuiNya...

Post a Comment